Wikipedia

Резултати претраге

среда, 14. мај 2014.

Uzroci Hercegovačkog i Bosanskog ustanka 1875-1878

Najvaznije pitanje su bile agrarne reforme. Narod je zahtevao kompletnu promenu društvenog sistema, premda su mu agenti i odbori srpske vlade, koji su činili sveštenici, trgovci I drugi nametali to rešenje u vidu nacionalnog pitanja. Šerijatsko pravo je bilo deo ustava, tako da je podrazumevalo podelu na političkom i svakom drugom nivou na osnovu veroispovesti. S tim u skladu se može porediti podatak tadašnjih putopisaca (pošto nije bilo popisa stanovništva pre 1879.) da su na religijskom nivou bili u proporciji 4:3:2, odnosno najviše pravoslavaca, pa muslimana i katolika[1]. A to se vidi i u podatku podele na kmetove i feudalce, gde je pobrojano 85 000 hrišćanskih kmetskih, odnosno 6-7 000 muslimanskih feudalnih porodica, kao i da od
 77 000 slobodnog seljaštva samo 5% čine hrišćansko[2]. Oporezivanja su se, kako se Turska više zaduživala u inostranstvu, sve više povećavala. Ustanak iz 1858. bio je samo jedan u nizu.
Reforme u Turskoj počinju Saferskom naredbom 1859. Iako su te refome delom izdejstvovane od strane velikih sila zbog njenog zastarelog feudalnog uređenja, značajan udeo je imao i sam narod. Nezadovoljstvo raje je čak nateralo age i begove da u njihovo ime traže Carigradu poboljšanje njihovog položaja[3], iako ni sam taj građanski, pretežno muslimanski sloj nije bio preterano zadovoljan.
Bosna i Hecegovina su bile najnerazvijenije teritorije na Balkanu, tako da bi težnja za unapređenjem iz realno socijalne anarhije, u cilju dostizanja društvene razvijenosti regiona, zahtevala preskakanje određenih društvenih šablona kroz koje bi se trebalo razviti. To je često isticao Svetozar Marković, što je i bilo deo njegovog političkog programa: da društvo koje nije
prošlo kroz kapitalističku fazu moze da uđe u socijalističku, što ga je i činilo predstavnikom slovenske Prve internacionalne[4]. To je uslovilo da raja i svi koji se bore za pravičnost zahtevaju reformu. Ali je reforma imala kontradiktoran efekat.
1869. bi jedan aga koji ima i po 20 kmetova, plaćao državi manje od jednog kmeta.[5] Desetina je bila najgora, jer je bila na seoskom, sreskom, pokrajinskom i na nivou celog carstva, pa je seljak nekad morao više puta plaćati, jer u suprotnom bi sledila velika fizička kažnjavanja. O tome kako su postajala turska ,,varvarstva" i ,,nečuvena zlodela koja se mogu porediti samo sa divljanjem brutalne soldateske na osvojenoj teritoriji."[6] kao i da su Sloveni vodili bitku za civilizaciju protiv Osmanlija i da im na tome Italija, Nemačka i Francuska treba biti zahvalne[7], često je isticao New York Times, koji je na taj način, kao najuticajnija novina pružala podršku Slovenima. Način na koji su pisali o zlostavljanju nad hrišćanima šokirao je celu evropsku javnost.
Još jedna od niza posledica loše vođenog sistema, odosno zakona iz 1859. bio je sistem licitacije, koji je dozvoljavao pravljenje još većeg jaza između bogatih muslimana i siromašnih hrišćana. Prema zakonu iz 1870. i 1871. desetina je uvek morala biti veća od prethodne godine, pa kako je prolazilo vreme seljak je sve manje imao snage da trpi tlačenje. Kontradiktornosti reforme svedoči i zaključak Porte da ako ukine autonomiju crkve i škole, a dozvoli teritorijalnu autonomiju (Vojvodstvo Luke Vukalovića) da će zadovoljiti pobunjenike. Zapravo, u zakonu stoji ukidanje “komiteta”, ali su sve kulturne, političke i društvene hrišćanske institucije stavljene pod tim "komitetima", tako da je to samo uslovilo odbojnost šireg javnog mnjenja prema Turskoj, a pre svega pokretanje vlada Srbije i Crne Gore u širenju svojiih političkih ideja. Iako su se borile za zajednicki cilj, pitanje titule Pijemonta u ovom odnosu snaga ne sme biti zanemareno.






[1] Isto, str. 154.
[2]  Isto, str. 207.
[3] Isto, str. 211.
[4]  Enver Redžić,  ,,Marks i Engels o borbi i težnjama Južnih Slovena za nacionalnim oslobođenjem” u: Međunarodni naučni skup Povodom 100-godišnjice ustanka u Bosni i Hercegovini , drugim balkanskim zemljama i istočnoj krizi 1875-1878. T.3., Sarajevo, Akademija nauka i umjetnosti Bosne i Hercegovine , 1977, 11.
[5] Tako se kaže u jednoj žalbi katoličkih seljaka Hercegovine 2. marta 1869. Kondrantjeva, o.c., str 99.prema M. Ekmečiću, ,,Istorijski značaj ustanka u Bosni i Hercegovini 1875-1878.”  u: istom. T.1.53.
[6] Karl Jelavić, Srbija i Crna Gora u uvodnicima New York Times-a: 1875-1878.
[7] Isto.

Нема коментара:

Постави коментар